Margaret Atwood: Dacă aș fi avut acest succes la 35 de ani ar fi fost un dezastru.
Lansarea volumului Testamentele, cel mai recent roman al scriitoarei canadiene Margaret Atwood, a fost un eveniment mondial ce a depășit granițele lumii literare. Un interviu în direct cu autoarea realizat de BBC a fost transmis în peste 1000 de săli de cinema din întreaga lume cu ocazia lansării noii cărți. Testamentele, continuarea celebrului roman Povestea Slujitoarei de Margaret Atwood, a apărut în colecția musai a editurii ART în traducerea Mirunei Voiculescu. Volumul a fost recompensat anul trecut cu Booker Prize, una dintre cele mai importante distincții literare.
În prima săptămână de la lansare, The Testaments s-a vândut în Marea Britanie într-un număr de 100 000 de exemplare, iar în Statele Unite a fost tipărită într-un prim tiraj uriaș de 500 000 de exemplare. Editorii sunt convinși că cel mai recent roman al scriitoarei canadiene va rămâne în topuri multă vreme.
Lanțul britanic de librării Waterstones a organizat peste 150 de evenimente pentru a marca apariția mult așteptatei continuări a cărții Povestea Slujitoarei. La Londra Margaret Atwood a avut parte de o primire demnă de o vedetă rock. "Dacă aș fi avut acest succes la 35 de ani ar fi fost un dezastru, dar la vârsta mea..." glumește autoarea. La cei aproape 80 de ani, Margaret Atwood dă senzația unei energii inepuizabile: de la pasiunea ei pentru păsări, tricotat sau decorarea torturilor, la inventarea unei tenhnologii de scriere la distanță și la implicarea în diverse campanii umanitare și de mediu.
Sursa foto @ Huffington Post
Considerat capodopera scriitoarei canadiene, romanul Povestea Slujitoarei prezintă o societate totalitară din America unde femeile fertile devin sclave sexuale. Scris în 1985, romanul lui Atwood despre societatea distopică din Galaad a revenit în topuri odată cu alegerea lui Donald Trump în funcția de Președinte al Statelor Unite.
Romanul a inspirat un film, un balet, o operă și serialul de film omonim cu Elisabeth Moss în rol principal. Serialul a devenit repede o parabolă a orientării politicii spre dreapta și a abuzurilor sexuale în epoca #MeToo.
"Ce s-a întâmplat în ultimii ani, povești de hărțuire sexuală, problematica avortului, care e foarte stringentă în anumite țări, în principal catolice, ascensiunea unui personaj cum e Donald Trump, plus, evident, serialul și impactul absolut uriaș pe care l-a avut... Lucrurile acestea au schimbat percepția și iată că avem o situație absolut paradoxală în care o carte a fost pur și simplu resuscitată și este bestseller în toate topurile la 35 de ani după ce a fost scrisă. Mai mult, cu apariția acestei continuări și Povestea Slujitoarei cunoaște o nouă viață" spune Laura Albulescu, redactor-șef al Editurii ART.
Povestea Slujitoarei a apărut în varianta românească la Editura ART în 2016, iar acum a fost lansat și noul roman al scriitoarei, Testamentele. Noul roman prezintă fapte care s-au petrecut la mai bine de cincisprezece ani de la sfârșitul ambiguu al primului volum, cu care însă împărtășește anumite caracteristici: "Povestea Slujitoarei este scrisă din perspectiva unei singure femei și are acel aer hipnotic și claustrofob, iar Margaret Atwood și-a dat seama că nu poate continua, nu poate să refacă acea voce și acea perspectivă și atunci soluția ei a fost ca în Testamentele să includă practic trei voci narative. Sunt trei femei, din clase diferite și cu destine, cumva, diferite. Prima este Agnes, un fel de fiică a sistemului, e o viitoare Soție, vede lucrurile din interiorul sistemului, apoi mai există o adolescentă, o fetiță din Canada, care are o privire din exterior, din afara regimului, și un personaj care ne-a îngrozit și oripilat pe toți în Povestea Slujitoarei, una dintre mătuși, matușa Lydia, cineva care a participat la fondarea acelui regim. Poveștile și destinele lor se întrețes foarte mult, este mult mai multă acțiuneși mai multă intrigă în Testamentele decât în Povestea Slujitoarei, ritmul este foarte alert, iar în final mesajul ei ar fi că există speranță." Laura Albulescu
Margaret Atwood a debutat ca poet absolut apolitic, dar apoi spune că a început să facă ceea ce toți poeții și romancierii fac: a început să descrie lumea din jurul său. Scriitoarea spune că nu și-a dorit neaparat să facă parte din mișcarea feministă, dar că asta s-a întâmplat datorită puternicelor personaje feminine portretizate în cărțile sale.
"Eu admir foarte mult modul în care ea își asumă așa-zisul feminism, are o problemă cu etichetarea. S-au cam tulburat apele în ultimii doi ani pentru că ea are o viziune foarte nuanțată și foarte lucidă asupra feminismului, adică spune - nu sunt de acord cu feminsimul care demonizează bărbații și idolatrizează femeile, femeile pot fi capabile de acte de cruzime și lucruri oribile. Până la urmă vrei o egalitate, nu o ierarhie, sau să antagonizezi, să polarizezi oamenii și să produci aversiune împotriva bărbaților. Și are o teroie care îmi place foarte mult și care e perfect valabilă: că în vremurile bune, toți ne comportăm frumos" spune Laura Albulescu.
Margaret Atwood speră ca noul său roman, Testamentele, împreună cu Povestea Slujitoarei, să rămână doar distopii, așa cum au fost mereu descrise, și niciodată realitate.
A consemnat pentru emisiunea Revista Literară Radio, Diana Joicaliuc.
Materialul integral difuzat la Radio România Cultural poate fi ascultat aici.
Testamentele, Margaret Atwood Povestea Slujitoarei, Margaret Atwood
Traducere din engleză de Ioana Miruna Voiculescu Traducere din engleză de Diana Marin-Caea
Colecția musai, Editura ART, 2020 Colecția musai, Editura ART, 2020