Cum să eviți FOMO-ul, ediția pe cărți. 6 apariții nou-nouțe ale Editurii ART de căutat la Bookfest

de Oana Purice29 mai 2025
Cum să eviți FOMO-ul, ediția pe cărți. 6 apariții nou-nouțe ale Editurii ART de căutat la Bookfest

Când se apropie Bookfestul, Salonul Internațional de Carte, care anul acesta va aniversa la București optsprezece ediții (drept de vot cu acte în regulă), parcă ne apucă pe toți un FOMO varianta pe cărți. Să nu ratezi vreo apariție nouă, să nu pierzi un chilipir, să nu ratezi întâlnirea cu [completați voi autorii preferați]. În cazul meu, foști colegi de facultate, deveniți între timp prieteni, rude prin alianță și oameni de bază ai industriei de carte. Dacă vă găsiți și voi în această „fear of missing out”, iată câteva recomandări (faine de tot) dintre noutățile Editurii ART. Ficțiune și nonficțiune de să tot stai întins la soare sau pe-un balansoar la umbră în vacanțele ce-or veni; autori români în reveniri spectaculoase și traduceri alese pe sprânceană. Un deliciu!

 

Autori români

 

Decuplări monstruoase de Alex Moldovan, Editura ART

Știu la ce vă gândiți: e același Alex Moldovan? Exact, chiar el, autorul Olguței, al lui Dani G. și al clasei de elevi zgubilitici, în frunte cu Rotar Adina, printre alte personaje de literatură pentru copii. Decuplări monstruoase este un volum de flash fiction, la care Alex scrie de prin 2008. Dacă vreți să experimentați cum e să plângi c-un ochi și să râzi cu altul, musai să-l citiți. Cum însuși autorul spunea în newsletterul lui săptămânal, veți întâlni „absurd tratat cu sarcasm, ironie care lovește în toate direcțiile – inclusiv spre mine”, „detalii inutile, dar esențiale – care transformă vidul într-o experiență completă” și, desigur, „judecăți monstruoase despre oameni, relații, viață și nimicuri”. Textul despre succesul propriu și, mai ales, al altora, este preferatul meu.
 

 

Răsciclopedia de povești de Florin Bican, ilustrații de Matei Branea, Editura ART

În aceeași notă a umorului deseori negru și a ironiei zdravene și rumene în obraji, Florin Bican publică o ediție revizuită a volumului său din 2013, Reciclopedia de povești cu rimă și fără tâlc. Alături de reinterpretările în versuri, conectate la viața noastră de zi de cu zi ale basmului cu Harap-Alb, celebrului poem cu mama lui Ștefan cel Mare al lui Bolintineanu și tocitului exercițiu de dicție Rică nu știa să zică, în ediția cea nouă veți afla cum ar fi fost dacă Eminescu ar fi mers la sală, cât are de tras mama elevului Mariean, care-i faza cu balena lui Jacques Prévert și multe alte detalii de mare interes și amuzament despre câte-n literatură și-n viață. 


 

Elefantul lui Carol cel Mare. Un anti-manual de istorie de Cătălin Pavel, Editura ART, vârsta recomandată: 16 ani+

Când povestești despre studiul și scrisul istoriei cu exemple din Emir Kusturica, Iggy Pop, Jean-Luc Godard și Assassin’s Creed, jocul, pare că faci o adevărată magie, de dispare cu totul plictiseala anilor înșiruiți și a evenimentelor fără cap și coadă, fără cauze și efecte, cu care poate unii am fost obișnuiți în școală. În acest „anti-manual de istorie”, așa cum își numește volumul din colecția de popularizare a științei coordonată de Liviu Papadima și Roxana Jeler, Cătălin Pavel, arheolog și scriitor de literatură, vorbește pe limba noastră a tuturor, dar mai ales a celor mai tineri dintre noi, despre unsprezece dintre cele mai importante borne ale studierii, scrierii și lecturii istoriei, plecând de la un episod aparent banal, petrecut în anul 802 la curtea lui Carol cel Mare. Și o face cu instrumentele unui scriitor experimentat, cum și-a obișnuit deja cititorii.
 

 

Traduceri

 

Inventarea singurătății de Paul Auster, traducere de Bogdan-Alexandru Stănescu, Seria de autor Paul Auster, Editura ART

Jumătate carte de memorii, jumătate eseu, Inventarea singurătății este volumul de debut al lui Paul Auster, scris după moartea tatălui său și publicat în 1982. În cuvintele traducătorului, scriitorul și editorul Bogdan-Alexandru Stănescu, este „o meditație asupra paternității, a unui Auster care încă nu publicase Trilogia New Yorkului, dar care era fiu îndoliat și tată divorțat”. „Auster mânuiește cu virtuozitate bagheta magică de scriitor”, a scris The New York Review of Books, acest corp compozit de eseu filosofic, biografie și autoficțiune anunțând viitoarele succese literare ale scriitorului american.

 

Escroaca onestă de Tove Jansson, traducere de Andreea Caleman, Colecția musai, Editura ART

Avem din nou de-a face cu o scriitoare cunoscută mai ales pentru literatura ei pentru copii: Tove Jansson este autoarea finlandeză de limbă suedeză care a creat, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, lumea mominilor și a populat-o cu îndrăgite personaje și aventuri. La Editura ART apare, după Cartea verii, un nou roman, Escroaca onestă, „o carte perfect construită, care vorbește despre adevăr și înșelătorie și despre folosirea adevărului pentru a induce în eroare”, după cum notează Publishers Weekly. Inspirat de evenimente reale, romanul urmărește interacțiunea dintre o tânără pricepută la matematică și o bătrână – celebră ilustratoare de cărți pentru copii – în încercarea lor de a profita una de pe urma alteia. Fără să știe că înșelătoria, ca și minciuna, are picioare scurte.
 

 

Brânza și viermii. Universul unui morar din secolul al XVI-lea de Carlo Ginzburg, traducere de Corina Anton, Colecția Meridiane, Editura ART

Când a fost publicată pentru prima dată, în 1976, cartea istoricului italian Carlo Ginzburg a produs cam la fel de multă zarvă ca ideile protagonistului său, morarul Domenico Scandella, zis Menocchio, din nordul Italiei. Menocchio a avut curajul să-și facă cunoscute părerile sociale și religioase, „scoase din mintea sa”, lucru de neconceput în secolului al XVI-lea; drept pentru care a fost anchetat și condamnat de Inchiziție. Ginzburg, pe de altă parte, a avut curajul să-și îndrepte atenția nu spre marile teme, marile figuri și marile evenimente ale trecutului, în buna tradiție istoriografică, ci, împrumutând instrumentele și perspectivele antropologiei, spre banalitatea vieții cotidiene, spre oamenii (aproape) obișnuiți și spre detaliile, aproape nesemnificative la prima vedere, care compun o epocă, o cultură. Brânza și viermii este unul dintre cele mai importante volume de microistorie ale secolului trecut.
 

Recomandări (342) Interviuri (68) Noutăți (122) Artstagram (66) Titluri în focus (239) Evenimente (89) Cartea în 3 minute (5) Topuri (20) Școală (8) Artstagram 4 (12) Concursuri (63) Comemorări (6)
O carte de succes despre un eșec din secolul al XVI-lea. „Brânza și viermii” de Carlo Ginzburg de Oana Purice 19 august 2025
„În trecut, istoricii puteau fi învinuiți că vor să cunoască doar «faptele de vitejie ale regilor». Desigur, în zilele noastre nu mai este cazul. Tot...
Mai multe
Susan Sontag – niciodată de ajuns. „Sempre Susan” de Sigrid Nunez de Oana Purice 05 august 2025
Așa era Susan Sontag în toate. „Niciodată de ajuns”. Lecturile, scrisul, filmele, laudele, prietenii, propriul fiul, chiar și mâncarea. Nu erau niciod...
Mai multe
Râzi cu poftă alături de „Răsciclopedia de povești” de Florin Bican
Râzi cu poftă alături de „Răsciclopedia de povești” de Florin Bican de Oana Purice 23 iunie 2025
Imaginați-vă scena următoare: Cineva stă întins pe șezlongul de lângă barul de pe plajă, a uitat de Mojito-ul care s-a încălzit sub umbrelă și râde...
Mai multe
Logo
Toate drepturile rezervate © Grupul Editorial ART