Primavara la Roma a doamnei Stone

15 septembrie 2017

E greu să uiți ecranizările sau punerile în scenă ale pieselor semnate de Tennessee Williams și nu doar datorită distribuțiilor memorabile (cel puțin în cazul filmelor), cât mai ales datorita dialogurilor intense, personajelor de proporții tragice, replicilor memorabile, tensiunilor conversaționale explozive. Fie că vorbim de Pisica pe acoperișul fierbinte sau de Un tramvai numit dorință (dacă e să amintesc două dintre cele mai cunoscute lucrări semnate de scriitorul american), acestea se dovedesc două incursiuni în psihologia unor personaje în care, chiar și cititorul sau privitorul secolului XXI poate regăsi teme universale. În aceeași linie, a explorărilor aparențelor confortabile, care ascund însă multă suferință și multă dramă, gata să iasă la iveală se înscrie și primul roman semnat de Tennessee Williams și tradus în românește la Grupul Editorial Art (ecranizat de asemenea, în anii 60, având-o în rolul principal pe Vivien Leigh, o actriță care împărtășea, la acel moment, o parte din condiția protagonistei lui Williams).

Primăvara la Roma a doamnei Stone este un microroman proiectat în Roma postbelică, un microroman care o aduce în atenție pe Karen Stone, o fostă actriță bogată de vârsta a doua nevoită să se confrunte cu trei surse triple de vlăguire: condiția de văduvă, apusul carierei, instalarea menopauzei. Aparent, doamna Stone are o viață confortabilă: e independentă, are o avere imensă rămasă de la soțul ei, e iubitoare de lux, e omniprezentă și cunoscută  în societatea mondenă a Romei, la evenimentele care antrenează tot felul de figuri importante, opulență și cultură. Poziția doamnei Stone și preocupările ei, inclusiv decizia de a rămâne la Roma ascund însă un disconfort surd, un efort de adaptare la o nouă viață cu care protagonista nu e atât de obișnuită: o viață departe de scenă, o viață în care singurătatea și dificultatea acceptării îmbătrânirii, a renunțării la gloria  de altă dată nu pot fi confruntate frontal, ci trebuie filtrate sau mascate de un stil de a trăi care să o protejeze de conștientizarea contrastului între trecut și prezent.

Citește continuarea pe blogul Libris.