5 eroine Youngart pe care mi-ar plăcea să le cunosc
Unele romane devin nemuritoare – își lasă amprenta asupra cititorilor prin scriitură, povești și temele abordate, sunt împrumutate, recomandate și recitite uneori cu un nod în gât, dar trec „testul timpului” datorită personajelor. Mi-am dorit de multe ori să mă strecor între coperte și să le întâlnesc. Să le îmbrățișez, chiar și preț de câteva clipe, să le invit la o cafea sau la o petrecere în pijamale, să le avertizez sau pur și simplu să le ascult, vrând totodată să le asigur că nu sunt singure.
Chiar și în momentele în care au simțit că lumea le fuge de sub picioare și au devenit ținte umane, într-o societate în care ura, hărțuirea și violența fizică par să învingă iubirea, înțelegerea și respectul, au refuzat să cedeze. Au plâns. S-au înfuriat. Au țipat. S-au răzvrătit. Au fugit. S-au ascuns. Dar n-au renunțat niciodată la luptă. În schimb, au căutat atât răspunsuri și aliați, cât și acel dram prețios de curaj, cel care le-a pus – în cele din urmă – față în față cu problemele lor, ajutându-le să le înfrunte, indiferent de formele pe care acestea le-au căpătat.
Literatura YA ne-a oferit (și ne oferă în continuare) nenumărate eroine curajoase. În unele ne regăsim, pe altele le admirăm în tăcere, însă pe toate am vrea să le cunoaștem. Într-un fel, cuvintele ne apropie de ele, ștergând vălul invizibil dintre realitate și ficțiune. Dar parcă tot nu e de ajuns, nu-i așa?
„Ea îmi zice că sinuciderea e pentru lași. Asta-i o latură urât-crudă a mamei. Și-a luat o carte pe tema asta. Dragoste dură. Zăhărel acru. Catifea ghimpată. Discuții mute. Lasă cartea pe bazinul toaletei, ca să mă instruiesc.”
(Speak: cuvintele nerostite)
-
Eleanor (Eleanor & Park de Rainbow Rowell. Categoria de vârstă: 14 ani +)
Acasă este batjocorită de tatăl ei vitreg, iar la școală este hărțuită de colegi. Zi de zi, suferă și îndură, strânge din dinți și încearcă să ignore insultele. E considerată ciudată pentru că poartă panglici în păr și-și peticește hainele cu fâșii de materiale viu-colorate. Nu are nici măcar o periuță de dinți sau șampon, trăiește într-un mediu ostil și toxic, lipsit de orice urmă de intimitate și, cu toate că încearcă să-și salveze mama, sora și cei trei frați mai mici, orice tentativă de a scăpa de cel care îi rănește nu face decât să agraveze abuzul emoțional și violența domestică.
Puterea și cutezanța lui Eleanor m-au lăsat de multe ori fără cuvinte. Povestea ei, nespus de tristă, te emoționează până la lacrimi și e imposibil de uitat.
P.S.: Încă mă gândesc la acea vedere.
-
Ellen (O speranță mai mare de Ilse Aichinger. Categoria de vârstă: 16 ani +)
În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, viața lui Ellen, o fetiță de doar doisprezece ani, este zguduită din temelii de ororile Holocaustului. Abandonată de părinți (o mamă evreică și un tată nazist) și rămasă singură după moartea bunicii ei, ea se împrietenește cu alți copii evrei, care supraviețuiesc de pe o zi pe alta, pe străzi și în case abandonate, luptând din răsputeri să supraviețuiască într-un război care i-a condamnat deja la moarte.
Ilse Aichinger ne oferă o viziune ușor metaforică a Holocaustului – prin ochii inocenți ai lui Ellen, totul pare un joc necruțător și fără reguli sau o realitate care nu are sens, însă nici măcar răutatea din jurul ei nu o împiedică să dea dovadă de bunătate și să spere în continuare la un viitor mai bun, în care nu o să fie considerată nedemnă sau o pată rușinoasă pe tapiseria istoriei.
-
Melinda (Speak: cuvintele nerostite de Laurie Halse Anderson. Categoria de vârstă: 16 ani +)
Sarcasmul necruțător și umorul sec al Melindei temperează momentele în care vrei să urli la colegii ei sau să o îndepărtezi de propria mamă. Există anumite experiențe despre care nu poți să vorbești, care te bântuie și torturează în orice clipă în care ești doar tu cu gândurile tale. Traumele Melindei reflectă, din păcate, o parte din problemele cu care se confruntă elevele de liceu, însă tânăra găsește o modalitate inedită de a-și regăsi vocea și de a da glas acelor cuvinte nerostite care i-au marcat într-un mod devastator viața.
Melinda e un exemplu de forță, determinare și îndrăzneală, o eroină care nu-și asumă o asemenea titulatură, deși o merită cu prisosință.
-
Marina (Reguli pentru a fi o fată de Candace Bushnell și Katie Cotug. Categoria de vârstă: 16 ani +)
Cât timp ai spus ce voiau toți ceilalți să audă? Marina nu pierde vremea cu subtilități și pretexte, ci rostește adevărul în toate formele sale urâte, crude și neplăcute. Standardele duble pentru băieți și fete o îndeamnă să ia atitudine cu privire la normele sexiste cu care fetele și femeile se confruntă mereu, încă de la vârste fragede. Își apără cu ardoare cuvântul, ajunge să fie umilită și tratată cu dispreț pentru că a ales să-și privească agresorul în ochi în loc să-și plece capul și să se prefacă, ca multe alte fete, că nimic nu s-a întâmplat.
Cred că s-ar înțelege de minune cu Melinda. Două războinice. Două amazoane.
-
Lakshmi (Vândută la 13 ani de Patricia McCormick. Categoria de vârstă: 16 ani +)
Povestea lui Lakshmi este devastatoare, cu atât mai mult când știi că este inspirată din fapte reale. La 13 ani, ea ar fi trebuit să meargă la școală. Să se joace. Să-și petreacă timpul cu familia și cu prietenii. Să zâmbească, să râdă, să viseze cu ochi deschiși la un viitor frumos. În schimb, este vândută de tatăl ei vitreg și forțată să se prostitueze. Se trezește într-un coșmar aparent fără sfârșit, în care i se fură și puținii bani câștigați, este înjosită, abuzată, înfometată, mutilată și tratată de parcă ar fi complet neînsemnată, o ființă fără drepturi și sentimente.
Și, cu toate acestea, nu plânge. Nu-și pierde speranța. Nici compasiunea. Și mă întreb, pentru a nu știu câta oară, cum e posibil ca astfel de lucruri să se întâmple în continuare? Cum e posibil să vorbim despre traficul de ființe umane și despre prostituție, dar să nu luăm nicio măsură? Cum e posibil să întorci spatele unor fete care nu au apucat nici măcar să se bucure de copilărie, din cauza sărăciei și a malițiozității unor oameni cruzi și îngrozitori?
Vorbim despre toate acestea, însă unde este schimbarea?