Vând kilometri, din bibliotecă...

09 noiembrie 2012

Vând kilometri nu este o carte documentară în sensul strict al cuvântului dar conţine o mulţime de detalii utile celor ce i-ar putea urma exemplul. Minunatele fotografii care însoţesc textul conceput ca un şir de scrisori nu numai completează ci fac parte, ca o a doua jumătate, din întregul pasionant al cărţii şi nu se limitează la peisaje; oamenii şi activităţile lor sunt prezenţi pretutindeni.

Scriitura transcrie limba vorbită şi nu ocoleşte argoul, cuvinte şi expresii neortodoxe ţâşnesc uneori în vămi cu funcţionari poftitori de şpagă; autorul se afla adesea în situaţia critică de a comunica prin semne şi desene cu nevorbitorii de limba engleză (majoritatea gazdelor, chelnerilor, barmanilor, funcţionarilor, şoferilor de tiruri, statornici tovarăşi în "popasuri tir-istice") dar are şi dialoguri "normale" în limba engleză desigur sau, română, cu conaţionali întâlniţi în aşteptate sau neaşteptate locuri. Am învăţat cuvinte noi (mnu, ca şi antonim al lui mda, de exemplu) şi că nu poţi vedea întotdeauna totul (fapt constatat şi de mine cu regret după o călătorie).

Firea blândă, uşor poetică, optimistă în general, perseverentă în particular, modestia, privirea caldă îndreptată asupra copiilor şi animalelor, inteligenţa, talentul şi umorul, se desprind discret din povestire şi alcătuiesc portretul unui om ce se declară obişnuit dar este mai mult decât atât - o puternică personalitate capabilă să-şi îndeplinească visele şi să-şi asume riscuri. Nu toată lumea reuşeşte aşa că, citind această carte, ne putem inspira în a nu renunţa prea uşor la idealuri şi a găsi resurse pentru a le atinge..