Seria Fundoianu-Fondane, la primul volum

28 februarie 2012

Puţini scriitori români au avut parte de un destin care să poată rivaliza cu aventura tragică pe care a cunoscut-o B. Fundoianu.

Viaţa l-a dus pe Fundoianu de la Iaşi (unde s-a născut) la Paris şi apoi la Auschwitz-Birkenau. Aici, existenţa sa a fost spulberată în celebrele camere de gazare naziste cu numai trei luni înainte ca prizonierii să fie eliberaţi de Armata Roşie. Tragismul existenţei sale s-a transmis şi asupra operei, abia acum Editura Art reuşind să iniţieze publicarea primei ediţii critice a operei lui Fundoianu.

Redescoperirea unui autor esenţial

Născut în 1898, la Iaşi, într-o familie evreiască, a cărei ramură maternă număra câţiva cărturari de marcă, B. Wechsler va deveni sub numele de B. Fundoianu un publicist remarcabil şi un poet care va reformula lirismul românesc, iar sub numele de Benjamin Fondane va semna scenarii de film, piese de teatru, eseuri filosofice şi poeme care l-au impus în elita intelectualităţii franceze. Benedetto Croce, Miguel de Unamuno, Miguel Angel Asturias, Jean Cocteau, Jean Cassou, Marcel Raymond sau Raymond Aron sunt numai o parte din cei care au apreciat cărţile lui Fundoianu. Printre prietenii săi s-au numărat Brâncuşi, Tzara, Marcel Iancu, Victor Brauner, Claude Sernet, Ştefan Lupaşcu şi, mai târziu, Emil Cioran, dar şi Antonin Artaud, Ribbemont-Dessaignes, Lévy-Brühl, Bachelard, Maritain sau Lev Şestov.
„Locul lui Fundoianu în poezia românească este după Arghezi şi Bacovia, care l-au înrâurit, şi după Blaga, dar înaintea lui Adrian Maniu, a lui Ion Pillat, a lui Voiculescu şi chiar a lui Vinea", scrie criticul Mircea Martin, unul dintre cei cărora li se datorează această ediţie.