Recenzie: Vegetariana de Han Kang

05 august 2017

Vegetariana este pe lista mea musai de citit, așadar m-am bucurat nespus că a fost tradusă la editura Art. Dacă nu, oricum aș fi ajuns la versiunea în engleză, la fel cum mi-aș dori pentru Human acts. Vegetariana e una din acele lecturi care te tulbură, care nu te lasă să respiri, care te solicită și te face să te gândești de două ori (sau mai multe) la temele propuse.

Yeong-hye este o femeie obișnuită, aleasă de soțul său tocmai pentru normalitatea ei, el își dorește o femeie care nu se remarcă prin nimic, care e supusă, cuminte și care îi poate oferi pace în familie. După ce trece prin câteva coșmaruri sângeroase, în care umanul se transformă în animal, Yeong-hye ia decizia bruscă de a deveni vegetariană: aruncă toată carnea din frigider și se pregătește pentru un stil de viață diferit. Altfel spus, ia o decizie în ceea ce o privește. Numai că hotărârea ei dă peste cap planurile de liniște ale soțului, familia o crede o mofturoasă, pe scurt: societatea i se opune. Și ce face societatea când identifică ceva anormal? Alungă.

Povestea este spusă din trei perspective: a soțului săturat de ciudățeniile ei, a cumnatului fascinant de corpul ei și a surorii sale ce încearcă să o înțeleagă și să o ajute în noua cale aleasă. Yeong-hye nu are dreptul de a spune propria poveste, însă avem acces la coșmarurile sale și la ce simțea în acele momente. Trebuie să menționez că această lectură nu este pentru cei slabi de inimă, violența este mereu prezentă, abuzul mental și fizic la fel. Ție ca cititor îți este greu să fii un simplu observator ce nu poate interveni atunci când personajele consideră că pot face orice cu Yeong-hye pentru că ea a luat o decizie eronată. Capacitatea femeii de a lua decizii în ceea ce o privește este subiectul principal al acestui roman, însă apar discuții legate de normalitate, ce înseamnă și cine e capabil să o impună, despre nebunie și libertate, despre consimțământ versus viol. Cititorul nu este menajat pe parcursul acestui lecturi și nici n-ar trebui să fie, aceste subiecte sunt de o importanță ridicată și nu suficient discutate, analizate, soluționate.

Citește continuare recenziei pe Lorellei.com.