Raiul pe pământ, bere şi femei goale

20 septembrie 2017

Borges îşi imagina raiul ca o imensă bibliotecă. Idee care îmi place aşa de tare că, de fiecare dată când păşesc într-o librărie sau bibliotecă, o rostesc în gând ca pe o mantră şi îmi consolidează convingerea că raiul există.

Între paginile unei cărţi s-a întâmplat să găsesc recent Raiul pe pământ. Nu este o figură de stil, e chiar numele unui volum apărut în 2017 la editura Art şi scris de un polonez cu nume imposibil de pronunţat. Prenumele e simplu, Mariusz, însă despre numele de familie am căutat informaţii pe internet şi tot nu-s convinsă că îl rostesc cum trebuie: shci-ghi-e-ui. Szczygieł. Cartea este o declaraţie de dragoste la adresa Cehiei şi a cehilor pe care chiar merită să o citiţi, şi dacă aţi vizitat până acum Praga, şi dacă nu. Nu este un ghid turistic propriu-zis, deşi are şi asemenea părţi în care descrie opere de artă pe care le-aţi văzut poate prin oraşul de pe Vltava, dar vă garantez că o să vă facă să vedeţi Praga cu alţi ochi.

Se spune că un străin te priveşte mai obiectiv decât o poţi face tu ca localnic; asta face şi polonezul care analizează ţara vecină. Cu o privire detaşată, dar plină de afecţiune, Mariusz Szczygieł ne propune o analiză a Cehiei contemporane. Asta după ce volumul Gottland, de asemenea tradus în româneşte (în 2014, tot la Art) punea sub lupă Cehoslovacia secolului trecut. Gottland a fost recompensată cu premiul Cartea europeană a anului 2009 şi reuneşte o serie de reportaje literare din care am aflat, bunăoară, istoria fascinantă a legendarul fabricant de pantofi Tomáš Bata, care a fondat imperiul de încălţăminte ce îi poartă numele.

La graniţa dintre demers sociologic şi reportaj literar, Raiul pe pământ ne aduce în prezent. Autorul stă mult în Cehia şi observă moravurile şi obiceiurile locuitorilor. Găseşte într-o toaletă publică o inscripţie cu mesajul: "Preţuiţi bunăvoinţa întâmplătoare şi faptele frumoase lipsite de sens!"

Citește în continuare pe Liternet.