Persepolis (Persepolis #1) de Marjane Satrapi

20 decembrie 2016

Nu ați mai văzut Woody în dreptul unei recenzii... de ceva vreme. Mă chinui să scriu (termin) această recenzie de 3 luni. Nu am cuvinte să reproduc ce mi-a transmis această carte. Și acum, la luni distanță, sunt confuz, intrigat, impresionat de profunzimea unui roman grafic.

M-am ferit multă vreme de romanele grafice. Da, tot eu făceam recenzii și la benzile desenate LEXSHOP, deci undeva la mijloc exista o plăcere în a lectura această îmbinare între desene și scris. Dar, vă mărurisesc că benzile desenate erau mai mult un hobby, o dragoste pentru MARVEL și supereroi. Cu romanele grafice însă, este o cu totul altă poveste. Nu îmi puteam imagina că mesajul transmis va avea vreun impact (relevant), dacă în permanență sunt distras de desene. Aparent, nu este chiar așa cum credem toți.

Această recenzie va fi mai deosebită. Va fi mai mult ca o impresie despre lume, atunci când ochii ți se deschid și ajungi să vezi simultan ambele fețe ale monedei.

Să fim sinceri. Trăim într-o societate bolnavă. Suntem asupriți de valori greșite, provenite preponderent din teamă. Din aceste valori se naște o ură fără margini, un dispreț nejustificat, față de o masă de oameni. Când vedem un voal sau o barbă mai lungă în completarea unei pieli mai maronii, facem câțiva pași în spate și ne uităm după cea mai apropiată ieșire, pentru orice eventualitate. Spunem că Europa a fost invadată, vrem să îi trimitem înapoi, să trăim în aceeași bulă de sticlă, protejați (oarecum) de „modernele” atacuri teroriste. Îi jignim, chiar umilim, pe acești oameni (marea masă), datorită acțiunilor unui anumit grup minoritar. Dar se ridică următoarea întrebare: dacă vei vedea un măr stricat, nu vei mai mânca mere niciodată? Așa ziceam și eu… Îi judecăm că fug, aruncăm cu pietre în ei, sperând că la un moment dat se vor întoarce înapoi de unde au venit, dar nu stăm niciodată să judecăm cu adevărat de ce fug de la bun început. Da, vorbesc despre celebrii, mult prea dezbătuții, „prefăcuții” refugiați orientali.