Şiruri, liste, colecţii de bizarerii

05 octombrie 2012

27 de editori de la Weldon Owen Inc, sprijiniţi de câteva mii de colaboratori, au avut ideea să strângă între coperţile unui album (tipărit acum în româneşte de editura Art), cele mai trăsnite, mai seducătoare, mai ameţitoare liste posibile. A ieşit un volum al cărui profil se află la graniţa dintre Guiness Book şi Enciclopedia lucrurilor bizare, o cavernă a lui Ali Baba în care sunt înghesuite zeci de liste, conţinând înşiruiri - cu note explicative şi ilustraţii - ale unor obiecte, fenomene, întâmplări, fiinţe, obiceiuri (aici urmează inevitabilul etc., pentru că numărul categoriilor listate este uriaş). Un almanah care poate fi deschis la orice pagină, în orice moment al zilei, şi de către oricine cu egală satisfacţie. Avem o listă a lucrurilor imorale făcute în numele ştiinţei, la distracţii ucigătoare (concursuri de apnee), animale mâncate de Darwin, dezastre naturale ucigaşe, lucruri cândva valoroase, la infracţiuni inteligente.

Ştiaţi care erau cele mai populare 10 site-uri web în 1997, dar în 2001, dar azi? Ştiaţi care sunt cele mai răsunătoare 13 eşecuri din istoria lumii? Doriţi să ştiţi care erau sunt lucrurile imorale care au fost săvârşite în numele ştiinţei, sau care sunt savanţii care au experimentat pe ei înşişi? Cum se numesc corpurile cereşti care ar putea găzdui viaţa sau care este vârsta istorică a celor 14 fosile încă existente pe planetă?

Listomania este un volum policrom, plin de haz, bogat ilustrat, cu mai multe plaje tematice, care poate fi consultat ca un dicţionar - în funcţie de aria de interes -, care, cum spuneam, poate fi deschis la întâmplare sau care, dacă vă veţi simţi irepresibil atras de proliferearea şi ciudăţenia listelor, poate fi citit de la prima la ultima pagină, ca un roman în care personajele principale sunt mirabilele sau odioasele creaţii ale naturii şi ameţitoarele suişuri şi coborâşuri ale spiritului uman.