Inocență, senzualitate și prietenie în vreme de război

08 ianuarie 2013

Războiul are inocenţii săi. Ei cred în idealuri, în loialitate, în curaj şi-n solidaritatea umanizantă, indiferent de tabăra pentru care se întâmplă să lupte. Dincolo de tranşee se află oraşelele pitoreşti unde fiecare îşi aşteaptă un membru al familiei plecat departe, pe frontul unei bătălii ce nu-i aparţine. Într-un astfel de orăşel, situat la marginea Romei, cititorii vor întâlni un avocat pasionat mai mult de spiritul legii, două surori care nu înţeleg preocuparea fraţilor mai mari pentru fascism, un aviator englez căzut pe teritoriul inamicului şi câţiva luptători împotriva influenţei naziste. Aceştia vor ţese nişte legături grele, în care visurile, sexualitatea, emanciparea, secretele şi prietenia creeaza un păienjeniş al durerilor nemărturisite. Peste toate se întinde umbra sinistră a celui de-al Doilea Război Mondial. Considerat a fi unul dintre cele mai bune romane scrise de Mario Fortunato, Zilele inocente ale războiului promite o lectură în ritm febril. Odată început, nu va fi uşor de lăsat din mână datorită jocurilor psihologice.

Mario Fortunato îşi întinde naraţiunea pe două planuri. Unul prezintă atmosfera unei aşezări din apropierea Romei, în care viaţa patriarhală a rămas neschimbată până la începutul războiului, când băieţii n-au mai ieşit din adolescenţă pentru a se însura cu fetele neprihănite, ci pentru a se înrola, sperând că-n Italia fascistă vor găsi cea mai bună dintre lumile posibile. Nici obiceiurile fetelor n-au mai ramas aceleaşi. Odată ieşite din gineceul rustic, li se alătură partizanilor pentru a lupta împotriva influenţei naziste, îndrăznesc să-şi contrazică până şi fraţii mai mari, îşi descoperă erotismul şi duc, pe ascuns, propriul război împotriva mentalităţii tradiţionaliste. În al doilea plan apar şi personajele aflate de cealaltă parte a baricadei, într-o Londră ameninţată de aliaţii lui Hitler. Aici, printre drame, pierderi şi zile terne îşi duc viaţa Alastair, un poet devenit pilot, şi cea mai bună prietenă a lui, nonconformista Edna, care-a dat garden party-urile pe spitalele de campanie, fiind una dintre infirmierele voluntare.