GAY LOVE STORY

19 iulie 2016

Sînt un mare fan al filmului lui Tom Ford, A Single Man, pe care l-am văzut deja de cîteva ori și pe care l-aș revedea oricînd. Așa am descoperit ce actor mișto e Colin Firth (pînă atunci nu prea îi acordasem importanță, recunosc!), ce parfumuri faine face Tom Ford (habar n-aveam că e creator de modă) și, mai ales, ce cărți bune trebuie că a scris Christopher Isherwood, despre care nu știam, la vremea respectivă, mare lucru.

Am citit acum romanul lui Isherwood (Un bărbat la singular, traducere de Iulia Pomagă, Editura ART) cu scenele din filmul lui Ford derulîndu-se în cap. Nu e tocmai modul potrivit de a citi o carte (motiv pentru care evit întotdeauna să văd filme care ecranizează romane pe care nu le-am citit, în speranța că o voi face odată), dar nici nu pot spune că m-a deranjat felul în care am citit fără să-mi impun propriul imaginar asupra romanului și căutînd mereu pasajele unde filmul și cartea nu se suprapun, urmărind adăugirile și renunțările filmului în raport cu cartea.

Dacă nu mai țineți minte filmul, să vă amintesc subiectul romanului: englezul George Falconer, un profesor de 58 de ani, care predă literatură la o universitate din L.A., și-a pierdut iubitul într-un accident de mașină și acum încearcă să-și regăsească ritmul, rațiunea și plăcerea de a trăi. E vara anului 1962, o perioadă de îngrijorare socială și politică: criza rachetelor nucleare din Cuba, amenințarea comunismului, lupta pentru drepturile minorităților, emergența consumerismului. În decursul unei singure zile (de la o dimineață la cealaltă), timp în care profesorul gay merge la școală, apoi la sala de fitness și la supermarket, ia cina cu buna lui prietenă și sfîrșește ziua în barul de pe plajă, unde odată își întîlnise iubitul, iar acum își întîlnește cel mai bun student, cu care face o baie în ocean și pe care îl ia la el acasă – așadar, în decursul acestei lungi zile, plină de fapte obișnuite, avem imaginea vieții și a stării a lui George Falconer, dar și a societății californiene de dinainte de perioada flower-power.