Fantome din Buenos Aires

05 februarie 2018

Povești care îți declanșează reacții fizice, scenarii cortazariene îmbibate de o violență nouă, care electrizează lectura și obligă la reacție și re­flec­ție, stranietate desprinsă din haloul unei întregi tradiții a povestirii horror, de la Edgar Allan Poe la Stephen King – toate sunt propuse cititorului în volumul de proze al Marianei Enríquez, Ce-am pierdut în foc.

Deși lasă la vedere o mulțime de repere din care își trage energie, cartea nu este, în nici un caz, o ipostaziere epigonică a unui gen care s-a menținut popular de-a lungul secolelor. Nimic mai străin de miza Marianei Enríquez, scriitoare pentru care mizele istorice, politice și sociale vibrează mereu, fie și în cea mai bizară și mai fantastă ficțiune. Prozele ei plasează, în carnația unor ficțiuni ce suspendă convenția realului, ipostazieri problematice ale unei lumi pe care o cunoaște în amănunt, mai ales că Mariana Enríquez are privirea de jurnalistă cu studii, atentă la atrocitățile realului.

Crime, violență instituționa­lizată, abuzuri ale poliției, torturi din rațiuni politice, abuzuri asupra femeilor și copiilor, sacrificiile de sânge în ritualuri de protecție pentru traficanți de droguri sunt printre temele cele mai dure de care scriitoarea argentiniană se apropie, metamorfozându-le apoi cu mijloacele oferite de resorturile povestirii fantastice. Vorbește ea însăși, în interviuri, despre acest mijloc de lucru, în care inspirația e declanșată de un eveniment violent din prezent, abordat cu pârghiile ficționale pe care istoria și resursele literaturii fantastice i le lasă la îndemână, pentru a deschide spații de reflecție. Exemplul pe care îl detaliază într-un interviu pentru site-ul Electric literature, de pildă, este al povestirii „În ape negre“ , care a avut ca punct de pornire un eveniment real: moartea unui adolescent, abuzat și omorât de polițiști, aruncat apoi într-un râu poluat din Buenos Aires, Riachuelo. Decesul adolescentului, urmat de o inves­tigație condusă de o procuroare curajoasă, provoacă o irupție a unor episoade iraționale, destabilizatoare și violente, adevărate manifestări ale unor forțe care depășesc înțelegerea.

Citește în continuare în Suplimentul de cultură.