CENUȘA ANGELEI – O COPILĂRIE IRLANDEZĂ

31 octombrie 2017

De fiecare dată când plec într-o nouă destinație încerc să citesc câțiva autori locali, clasici sau contemporani, romane sau monografii. Am mai scris despre asta, nu vreau să mă repet, dar țin să îți atrag atenția că am completat articolul CĂRȚI PENTRU PREGĂTIREA UNEI CĂLĂTORII cu o nouă secțiune, dedicată Irlandei. Am pus acolo șase titluri, printre care și cartea pe care ți-o recomand astăzi: Cenușa Angelei, de Frank McCourt – Colecția Cărți Cult, Editura Art.

Peste tot, oamenii se laudă și se plâng de neajunsurile primilor ani din viețile lor, dar nimic nu se poate compara cu versiunea irlandeză: sărăcia; tatăl alcoolic, bleg și gură spartă; mama pioasă și resemnată gemând lângă foc; preoți pompoși; învățători brutali; englezii și lucrurile înfiorătoare pe care le-am îndurat din partea lor timp de opt sute de ani interminabili. Și, mai presus de toate, eram uzi.

BIOGRAFIA UNEI COPILĂRII IRLANDEZE

Afli despre ce e vorba din prima pagină a cărții. Dar nici asta, nici descrierile sau laudele pe care le vei citi înainte despre Cenușa Angelei sau autor, Frank McCourt, nu te pregătesc pentru maniera extraordinară în care Francis alege să-și povestească primii ani de viață, trăiți într-o sărăcie și o foame în care nici nu-ți poți imagina că se poate supraviețui. Cu voce de copil și un umor nemăsurat, fiecare rând te surprinde, te șochează, te zguduie și, culmea culmilor, te încântă. Nu poți să dai nicio pagină fără să admiri talentul scriitorului și puterea lui de a privi un astfel de trecut cu ochiul inocent al copilăriei, cu toleranța pe care numai imaturitatea o poate dovedi și cu plăcerea simplă de a râde și de a-i oferi cititorului supapa necesară pentru a nu fi sufocat de faptele și detaliile cumplite.

Citește continuare pe blogul de călătorii LumeaMare.ro.