Când femeile povestesc

15 martie 2018

Cartea scriitoarei argentiniene Mariana Enriquez, Ce-am pierdut în foc (Las cosas que perdimos en el fuego), ne pune serios pe gânduri după ce, mai întâi, ne zgâlțâie bine de tot cu doisprezece povești în care casele sunt bântuite, bisericile pângănite, sfinții sunt răzbunători iar vecinii devin macabrii, terifianți precum sunt și fantomele unor ființe malefice sau fugare care irup în prezentul nostru confortabil când te aștepți mai puțin.

Personajele naratoare din antologia de povestiri Ce-am pierdut în foc sunt femei. Ultima narațiune din volum Ce-am pierdut în foc este cea care închide volumul și îl intitulează.

În ape negre

Motivele din literatura de groază: case misterioase și distructive (Edgar Allan Poe, romanul gotic), râul care ascunde o creatură monstruoasă, focul care purifică și răzbună (Stephen King), se împletesc cu motive din experiențele și credințele locale, argentiniene. Intră în joc și ținte vulnerabile precum: femeilepisicilecopiii. Dar dacă ar fi doar atât nu am face decât să verificăm capacitatea unor povestiri argentiniene înfricoșătoare, macabre de a ne îngrozi.

Tinerii sunt cei mai atrași de acest gen de literatură. Pe tot parcursul volumului de povestiri al Marianei Enriquez am simțit că autoarea empatizează cu tinerii și gusturile lor fără să lase totuși impresia unei literaturi superficiale. Ignoranța, nepăsarea, sfidarea, chiar și viciul lasă răul să putrezează (În ape negre)tocmai pentru că indiferent cât ne străduim să fim responsabili, răul există, este mereu gata să se manifeste. Să fie totuși de ajuns să evadăm din realitate?

O povestitoare cu mesaj tulburător

Scriitoarea are marele talent să povestească simplu și să transmită un mesaj tulburător de profund la finalul cărții. Nu își etalează nici competența, nici sursele de documentare. Poveștile sale par a fi narate de un prieten, care se exprimă ca noi și simte asemeni nouă. Mai mult decât atât vă asigur că oricât de tânăr și nepăsător ești în fața realității, în legătură cu punctele critice din trecut sau din prezent, cartea aceasta te face brusc curios. Scriitoarea rămâne în limitele literaturii horror, dar ne lasă libertatea de a face pasul următor pe cont propriu. Ideea mi-a plăcut mult de tot.

Citește continuarea recenziei pe Cărțiletinerilor.com.