Bambini di Praga – Hohotele de râs depășesc numărul halbelor

23 mai 2016

O campanie de promovare a romanului Bambini di Praga ar trebui să includă şi filmarea, pe ascuns, a unui om care o citeşte într-un spaţiu aglomerat, de preferinţă metrou, autobuz, cantina de la job etc. Hohotele de râs, declanşate la citirea fiecărei propoziţii, vor deveni molipsitoare, încât vei avea impresia că nu ai nevoie de gaz ilariant pentru a face o mulţime să râdă în sincron. Fiecare cuvânt şi detaliu râd în acest roman. Frazele devin o zbenguială halucinantă a elementelor comice scăpate de sub control chiar şi în timpul tragediei pe care Bohumil Hrabal nu o bagă în seamă dacă nu-şi leapădă solemnitatea gravă într-o paradă a umorului negru exibiţionist, demonstrându-ţi cât de mult s-a înşelat cel care nu a inventat şi un premiu Nobel pentru comedie special pentru cehul gata să râdă în cele mai negre situaţii.

Prietenii vechi ai lui Hrabal să se aştepte la acelaşi festin spumos de umor, melancolie zgomotoasă precum o berărie pragheză în epoca de glorie a risipei şi compasiunea rezultată, paradoxal, dintr-o deviere a tragediei spre umorul ce nu are nimic sfânt atunci când vrea să ducă în derizoriu fiinţa umană tocmai în momentul în care vrea să intre în rolul celui îndoliat. Sensurile spirituale, profunde, ale unei existenţe de om simplu ce a depăşit de prea puţine ori spaţiul unde îşi desfăşoară meseria ce-i aduce venituri mici, dar situaţii bogate în păţanii bizare, trebuie căutate numai în evenimentele hazlii ce îngrămădesc tristeţea individuală într-o cacofonie de bâlci, unde fiinţele umane devin cei mai buni saltimbanci atunci când suferă. Doar că nu vei avea parte în acest roman de giumbuşlucuri exagerate la care sunt obligate personajele, deoarece lui Hrabal nu-i trebuie decât nişte fraze sau amintiri care să dănţuiască precum nişte plebei de la mahala ce iau lecţii de vals în amintirea eleganţei vieneze imperiale, pentru a scoate ce este mai amuzant în fiinţa umană, fără a o supune unei schimonoseli demne de o clovnerie facilă.