Ţara oamenilor fericiţi

05 noiembrie 2012

VOLUMUL CUBA CONTINUĂ este un jurnal atipic de călătorie care construieşte portretul Cubei contemporane, pline de contradicţii, de oameni frumoşi şi veseli, de muzică salsa, de sloganuri revoluţionare şi de uluitoare peisaje marine. Fotograful Cosmin Bumbuţ a vizitat Cuba de cinci ori, de doi ani organizează aici workshop-uri de fotografie, iar imaginile sale au putut fi văzute în mai multe expoziţii foto din ţară. Anul acesta a apărut la Editura Art volumul Cuba continuă, realizat împreună cu jurnalista Elena Stancu. Cartea este formată dintr-o serie de poveşti (în texte şi imagini) despre cubanezii care le-au devenit prieteni: cum trăiesc, cum şi cu ce călătoresc, ce mănâncă, unde locuiesc şi din ce-şi câştigă existenţa. Descoperi aici o Cubă dezbrăcată de clişee şi de imaginile hiper-uzate cu bărbaţi cu trabucuri, postere cu Che Guevara şi maşini vechi. Ţara pe care o descriu cei doi autori este vie, palpită de muzică şi de senzualitate în fiecare pagină; poţi simţi mirosul de motorină, de apă sărată şi de fructe stricate. „Tocmai de aceea - pentru că se apleacă asupra unei umanităţi despre care nu prea ştim nimic - cartea e, în felul ei, senzaţională: în dictatură, supravieţuirea cotidiană devine atât de complicată şi are strategii atât de elaborate, încât să descrii, pur şi simplu, viaţa obişnuită a acestor oameni e un subiect greu, «tare»", scrie Mircea Vasilescu în prefaţă. Poveştile din carte se succed sub forma unui roman despre oameni săraci care încearcă să supravieţuiască inventând tot felul de mecanisme de a câştiga bani, despre lupte de cocoşi cvasilegale, despre conga, despre vânători subacvatici şi despre Comités de Defensa de la Revolución, un fel de Securitate cubaneză. Fotografiile şi textele redau atmosfera dintr-un spaţiu exotic, greu de înţeles pentru noi, europenii.
„Există nişte corespondenţe stilistice şi emoţionale între atmosfera din textele Elenei Stancu şi cea din fotografiile lui Cosmin Bumbuţ", spune Mircea Vasilescu. „Cuba continuă e o carte lucrată atent şi este mai mult decât o suită de fotoreportaje: autorii au un fel de «privire monografică» asupra cubanezilor, ambalată într-un parcurs pseudoturistic (căci, în structura de adâncime, avem de-a face cu povestirea unei călătorii)". În această ţară izolată şi suspendată în timp de un regim politic controversat, oamenii au reuşit cumva să-şi păstreze inocenţa şi fericirea. În lipsa maşinilor, a tehnologiei şi a vitezei, localnicii dansează pe străzi, cântă şi râd cu poftă. Cuba continuă este o poveste despre cubanezi, despre oamenii care ştiu să se bucure de soare, de apă, de muzică şi de toate mărunţişurile din jur. În Cuba, viaţa îşi urmează cursul firesc şi se derulează lent, cu seninătate, lipsită de orice fel de frici, tensiuni şi iritări.