Viet Thanh Guyen - Simpatizantul

24 aprilie 2017
Câștigător al premiului Pulitzer în 2016, thriller-ul politic al lui Viet Thanh Nguyen descrie lupta unui dublu agent comunist, jumătate francez, jumătate vietnamez, ajuns în America după căderea Saigonului, dornic să își reconstruiască viața și să scape de ororile trecutului.

Bazat pe fapte reale, greu de descris, romanul își deschide porțile cu căderea Saigonului - evenimentul reprezintă și azi o rușine istorică pe obrazul Americii, care i-a obligat pe vietnamezi la gesturi disperate pentru a-și salva familiile. Naratorul își începe povestea descriind loialitatea față de General, privilegiile de care se bucura în vila acestuia și încrederea care îi fusese acordată, fiind considerat un om de maximă încredere. Mereu acolo pentru sfaturi, treburi de îndeplinit sau jucând rolul unui ascultător pentru problemele Generalului. Ajuns în America după încheierea războiului, se simte rupt în mii de bucăți, dornic să trăiacă o viață lipsită de minciuni, demnă și stabilă. Însă ororile a ceea ce a trăit continuă să-l bântuie, să-i întunece gândurile și planurile și să-l smulgă din cotidian...

Simpatizantul nu e o poveste ușor de digerat, durerea și chinul personajului se împletesc în fiecare frază, dezvăluindu-i cititorului scene imposibil de imaginat. Este o combinație inteligentă între satiră, thriller, odă adresată imigranților, totul condimentat cu o ironie demnă de Oscar. Recunosc că nu e genul meu de carte, nu citesc prea des astfel de povești barbare, însă faptul că a fost inspirată din viața cuiva, că poate jumătate dintre lucrurile descrise chiar s-au întâmplat, a exercitat asupra mea o forță greu de descris. Se încadrează ușor în categoria cărților pe care nu le mai poți lăsa din mână, care exercită asupra ta un miraj asemenea oazelor din deșert.

Citește recenzia pe Cititori feroce.