The Vegetarian (Vegetariana) - Han Kang

08 decembrie 2016

De multă vreme n-am mai citit o carte atât de ciudată și de tulburătoare, deși, dacă stau bine să mă gândesc, ciudățenia asta este doar o fațadă sub care se ascund implicații mai profunde și câteva subiecte general valabile. The Vegetarian (Vegetariana), romanul scriitoarei sud-coreene Han Kang, care a câștigat Premiul Man Booker International în 2016, este o carte incomodă, aproape insuportabilă în unele momente, când peste noi năvălește un noian de violență, sexualitate, disperare, obsesii, abuzuri, alienare, măști de un calm aparent care ascund un violent tumult interior, întâmplări ambigue, care rămân fără o explicație clară.

Cartea poate fi interpretată în mai multe feluri: ca o metaforă a lumii moderne, care, în ciuda evoluției mentalităților, este în continuare închistată în reguli, prejudecăți și nevoia de uniformitate, o lume în care indiferența este, în mod ironic, legată de dorința de a-l schimba pe celălalt, de a-l readuce la o normalitate unanim stabilită. Poate fi percepută și ca o critică la adresa societății sud-coreene, cu mentalitățile ei retrograde, cu modul în care sunt tratate soțiile, fiicele, surorile. Sau poate fi privită drept ceea ce este, și anume povestea transformării progresive a unei femei care, aparent, nu se remarcă prin nimic deosebit. Este, totodată, și povestea familiei ei, a legăturilor vizibile și invizibile care determină soarta unui individ, a barierelor mentale care se interpun între oameni.

Yeong-hye este o soție obișnuită, o femeie tăcută, discretă, înțelegătoare, a cărei singură ciudățenie este faptul că nu poartă sutien. Soțul, din perspectiva căruia se deschide cartea, nu este neapărat stimulat de viața alături de o astfel de femeie, dar i se pare cea mai confortabilă alegere, care-l scutește de bătăi de cap, cicăleală, certuri și complexe de inferioritate. Asta până într-o zi, când Yeong-hye se hotărăște să nu mai mănânce carne și aruncă la gunoi toate pachetele scumpe de țipar feliat, vită pentru shabu-shabu, burtă de porc, calamar și alte delicatese. Totul în urma unui vis ciudat pe care soțul nu-l înțelege și care, de altfel, nici nu-l interesează. Alegerea femeii de a deveni o vegetariană strictă declanșează tot felul de reacții în sânul familiei sale, cu consecințe bizare și tragice.