O carte fără cuvinte, ce spune cât mai multe romane la un loc

03 aprilie 2017

Pentru cei de la Editura Art (Grupul Editorial Art) anul 2016 a fost unul bogat în realizări. Continuarea cu succes a seriilor de autor Bohumil Hrabal și Julio Cortazar, precum și lansarea unei noi serii de autor F.M. Dostoievski, sunt doar câteva motive pentru a susține aceasta. Iar un an rodnic nu se putea încheia mai bine decât printr-o apariție editorială de zile mari: cu doar puțin timp înainte de sosirea lui Moș Crăciun, a sosit în librării însăși „Sosirea”. Și a ajuns tocmai din cealaltă parte a planetei, din Australia.

Personal, o consider o carte – fenomen, o carte – paradox. Și aceasta, pentru că spune o poveste fără să folosească niciun cuvânt. Doar prin imagini. Ceea ce este și mai interesant este faptul că această carte nu se adresează în niciun caz celor cărora nu le place să citească, „cititorilor” comozi, care vânează cărți „soft” pe care să le treacă apoi pe lista de cărți citite, pentru a poza în „intelectuali”. Este, dimpotrivă, o carte pentru cititorii unși cu toate alifiile cuvintelor, o carte ce îl provoacă pe cel ce o deschide să „scrie” el însuși povestea. Și bineînțeles, să o citească în timp real.

Ce am scris/citit eu pe baza acestor imagini? O poveste despre familie, definită ca amestec omogen de dragoste și sacrificiu (cotidianul scenariu al plecării unuia dintre membri familiei în străinătate pentru a spori bunăstarea căminului), despre speranță, milă și, nu în ultimul rând, despre omenie. O poveste desfășurată într-o lume apocaliptică, dar într-o vreme în care oamenii nu mai au nevoie de cuvinte pentru a se exprima, ci doar de suflete. De fapt, cred că tocmai aceasta este adevărata miză a cărții: ideea că oamenii se pot înțelege între ei și folosindu-se numai de imagini, simboluri și comunicare non-verbală în general, fără a mai ține seamă de naționalitate, rasă sau limbă.

Citește în continuare pe Bookhub.ro.