Cel mai rapid roman din lume scris la 106 mâini în București a intrat în Guiness Book

07 ianuarie 2013

Mai știți definiția aia cu "specie a genului epic de mare întindere, cu acțiune complexă, pe mai multe planuri, cu personaje numeroase" et caetera? Ei bine, romanul ca specie literară a cam devenit altceva, sâmbătă 15 decembrie 2012, în amfiteatrul Spiru Haret şi în laboratoarele Facultăţii de Matematică şi Informatică ale Universităţii din Bucureşti, un subtil context utile dulci!

Moş Crăciun & Co. Cel mai rapid roman din lume a stat sub semnul vitezei, al tehnicii și al efortului colectiv: 53 de scriitori români, după un instructaj prealabil, au zburdat pe câmpiile creativității pe o platformă colectivă de editare de text (care, auzim, a şi sucombat prematur, astfel încât fiecare şi-a scris partea într-un simplu fişier text şi a fost anunţat vis-a-vis de momentul urcării acestuia pe platformă), întru crearea unui roman unic și a unui dublu record: de viteză și de cooperare, lăsând la o parte orgoliile personale.

Efortul mental și fizic de a activa în echipă, de a alege Vocabula și de a gândi pe repede-nainte, căci s-a scris îndrăcit, îndrituit, îndrăgit și înfipt (cică abia i-au putut opri din scris, din câte spune Marius Chivu, unul dintre cei patru naratori principali) a rezultat în acest cel mai rapid roman din lume (au avut un observator independent, arbitru de fotbal, cu trei ceasuri care au măsurat inclusiv momentele tehnice de tăiere a paginilor calde şi lipire cu aracet) ce a fost lecturat după vreo 9 ore, într-un princeps exclusivist, semnat și numerotat, un fel de ou Fabergé al producției literare românești și, de ce nu, și universale, căci proiectul a fost înscris şi accceptat spre validarea și omologarea Guiness World Records.

Subiectul celor 288 de pagini este o Românie actuală, într-un ritm de bulgăre de zăpadă care prinde în rostogolirea sa aurolaci, corporatişti şi oameni într-un Bucureşti în care timpul nu e niciodată de ajuns. Pe 19 decembrie urmează să fie lansat în prezenţa autorilor, cu începere de la ora 18:30, la Librăria Bastilia din Bucureşti.

Inițiatorii proiectului sunt Asociaţia Culturală Aedificatio şi partenerii săi, Editura Art şi Links Associates ca sponsori - da, firma responsabilă cu relaţiile publice la RMCG, de unde şi o îndrăcită controversă privind calculele financiare şi prezenţa/ absenţa mizei ideologice dindărătul întregii iniţiative.

Desigur, nu este singura luptă din on şi offline pe tema celui mai rapid roman: se vorbeşte mult despre "MacDonaldizarea literaturii", un produs livrat prea repede e în consecinţă prost, coperta e naşpa, titlul e aiurea, capitalismul, valoarea literară ş.a.m.d. Rămâne să judece fiecare cu măsura proprie dacă e o scriere bună, slabă, înnebunitor de haotică, dadaistă, temerară şi cum o mai putea fi.