Cărți de legendă: „Aici”, de Richard McGuire

19 iulie 2016

Începută ca proiect de 6 pagini în 1989, Aici, de Richard McGuire, a fost dezvoltată într-o carte de 300 de pagini și publicată în 2014. Încadrată la benzi desenate, probabil pentru că e foarte greu s-o clasifici undeva, cartea nu este, de fapt, un volum de benzi desenate, ci o operă de artă.

De multe ori, diversitatea este cel mai bine găsită în simplitate, iar limitarea găsește posibilități nebănuite de exprimare. Cam asta se întâmplă și în Aici: alegându-și ca punct de plecare un punct fix al unei case, și mai exact colțul unei camere, Richard McGuire se întoarce și avansează în timp, imaginând posibile scenarii temporale care s-ar fi putut petrece în același colț mic de lume. De la frânturi de istorii familiale, la perspective diferite asupra unor momente fundamentale (de exemplu, iubirea, maternitatea sau, pur și simplu, ideea de relaxare) sau la salturi temporale amețitoare în care oamenii secolului XX sunt văzuți alături de nativi americani din secolul XVII sau de dinozauri de acum milioane de ani.

Volumul are o cronologie variabilă, așa cum și timpul, după Einstein, nu a mai fost văzut ca o constantă liniară. Insolitul și poezia cărții sunt date atât de momentele ilustrate, dar, mai ales, de alăturarea lor surprinzătoare. Avem, în același timp, un moment ce se desfășoară în plan static, orizontal (colțul fix al camerei) și o infinitate de alte momente ce se desfășoară într-un plan dinamic, pe o coordonată verticală imaginară a timpului. Sincronie și diacronie concomitentă într-o simbioză perfectă.