Nimeni nu ştie ce face redactorul...

31 martie 2010

Dactează şi redactează. Asta face. Stă ascuns în caseta tehnică de pe pagina 4 (de regulă, căci poate fi plasat, bine-mersi, şi la sfârşit) şi nimeni nu-l bagă în seamă. Numai că e scos imediat în faţa clasei, la tablă, e pus la colţul de ruşine şi i se sparg în cap aproape toate oalele pline cu litere: că n-a văzut cuvântul în plus, că i-a scăpat litera ("â", în loc de "i", ajungând "lângă", în loc de "lingă" – vezi Alain Robbe-Grillet, Un roman sentimental, p. 105; mea culpa, însă e o poveste mai lungă), că nu şi-a dat seama că sună naşpa, că rândul orfan de la pagina cinşpe, că ce-i cu nota asta pe pagina ailaltă, cum, nu ştia că mass-media se declină? ş.a.m.d.
Când iese cartea bine, toţi laudă traducătorul. Când sunt scăpări majore, vai, redactarea lasă de dorit, cine-o fi redactat? Hm...

Sunt redactor de aproape patru ani la Editura ART, şi asta îmi ocupă cam tot timpul. Visez note, mă crizez la virgula dintre subiect şi predicat, mă dau de ceasul morţii cu vreo traducere, scormonesc după citate prin biblioteci, citesc în autobuz, în metrou (cobor greşit, după care mă trezesc într-o mulţime pestriţă de m-apucă panica), pe stradă, silabisesc tot ce scrie în tramvai (P-L-Ă-T-E-Ş-T-I C-Ă-L-Ă-T-O-R-I-A SAU S-U-P-R-A-T-A-X-A DE 50 DE LEI), îmi vine să pun virgule acolo unde "urlă" (deşi îmi place să cred că nu-s o virgulistă înrăită), las cu greu cartea să plece la tipar, abia mă uit după ce apare, de teamă parcă să nu mă muşte.
Însă de la un timp gândesc ionescian: la ce bun atâta atenţie, atâta teamă de cuvintele, de propoziţiile şi de frazele potrivite, când, oricum, cartea nu va fi perfectă, fără greşeală? Şi, ca să continui (acum e corect aşa, nu ca înainte vreme "continuu"; aşa au vrut acadmicienii, să regularizeze paradigma), dacă voi ajunge să redactez Cartea (perfectă, cum ar veni), asta va însemna, mallarméean, strigătul lebedei. Eu plec...
PS. Frustrarea redactorului: cu fiecare carte citită şi redactată, ştie mai mult, dar şi uită mai mult. Pentru că mereu vin altele, şi tot altele, se precipită, se învălmăşesc. Volubilis...
Text de Raluca Dincă, redactor la Editura ART. Pe lângă numeroase titluri din Colecţia Demonul teoriei şi volumele semnate de Dumitru Ţepeneag şi Gheorghe Crăciun publicate de ART, Raluca a mai redactat Locuiesc în televizor, Îmblânzirea divinei egrete, Conceptele şi istoriile lor ş.a.m.d.

Recomandări (276) Interviuri (54) Noutăți (88) Artstagram (16) Titluri în focus (169) Evenimente (88) Cartea în 3 minute (5) Topuri (17) Școală (7) Artstagram 4 (7) Concursuri (62) Comemorări (6)
Noutate Grafic: „Aquaman #1. Apa vie” și personajul Aquaman imaginat de Robson Rocha
Noutate Grafic: „Aquaman #1. Apa vie” și personajul Aquaman imaginat de Robson Rocha de Ema Cojocaru 25 aprilie 2024
În cercurile pasionaților de comic books, ilustratorul Robson Rocha este numit „arhitectul lui Aquaman”. Ne-a întristat vestea că artistul brazilian a...
Mai multe
Concurs Ziua Cărții – Editura Art 23 aprilie 2024
REGULAMENT OFICIAL DE PARTICIPARE LA CAMPANIA „Concurs Ziua Cărții – Editura Art” 23 – 24 aprilie 2024 SECȚIUNEA 1. ORGANIZATORUL CAMPAN...
Mai multe
Un Indiana Jones al cărților, despre „Catalogul cărților naufragiate”, de Edward Wilson-Lee
Un Indiana Jones al cărților, despre „Catalogul cărților naufragiate”, de Edward Wilson-Lee de Laura Câlțea 22 aprilie 2024
Poate lucrul cel mai surprinzător al volumului Catalogul cărților naufragiate. Fiul lui Columb și aventura bibliotecii universale, de Edward Wilson-Le...
Mai multe
Toate drepturile rezervate © Grupul Editorial ART